Forum FORUM POŚWIĘCONE GRZE Strona Główna FORUM POŚWIĘCONE GRZE
RED ORCHESTRA OSTFRONT 1941-1942
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

PzKpfw V Panther

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUM POŚWIĘCONE GRZE Strona Główna -> POJAZDY
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
SpierS
Administrator



Dołączył: 13 Sie 2006
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dąbrowa Górnicza

PostWysłany: Pon 10:58, 14 Sie 2006    Temat postu: PzKpfw V Panther

Panzerkampfwagen V Panther, PzKpfw V Panther, Sd.Kfz.171 "Pantera" - niemiecki czołg średni z okresu II wojny światowej. Konkuruje z radzieckim T-34 o miano najlepszego czołgu tej wojny.


Historia


Wóz wprowadzono do służby w 1943 roku, jako odpowiedź na radziecki czołg średni T-34. Pantera miała jednak lepsze działo i mocniejszy pancerz. Podczas chrztu bojowego w bitwie pod Kurskiem Pantery wersji D zawiodły jednak z powodu licznych problemów technicznych. W bitwie utracono około 150 czołgów tego typu z użytych 204, zdecydowaną większość z powodu awarii napędu i silnika. Walki dowiodły jednak wysokiej jakości opancerzenia – tylko kilka pojazdów zostało zniszczonych trafieniami artylerii, a ani jedno bezpośrednie trafienie w płytę czołową kadłuba nie okazało się groźne. Po wyeliminowaniu wad fabrycznych Pantery szybko stały się groźnym przeciwnikiem dla radzieckich sił pancernych. Dopiero wprowadzenie przez Rosjan czołgu ciężkiego IS-2 oraz ciężkich dział pancernych zmusiło załogi Panter do większej pokory.

Pantery były zdecydowanie lepsze od T-34 (wersje z działem kalibru 76 mm) i amerykańskich Shermanów. Przy porównywaniu tym trzeba jednak pamiętać, że Pantera ważyła około 45 t, czyli prawie o połowę więcej niż T-34 i Sherman, które ważyły około 32 t. Można nawet twierdzić, że Pantera powinna być uważana za czołg ciężki, gdyż na przykład radziecki IS-2, klasyfikowany jako czołg ciężki, ważył 46 t, a więc prawie tyle samo co Pantera. Jeśli chodzi o pancerz, głównym atutem Pantery był pancerz przedni, który był najprawdopodbniej najlepszy wśród wszystkich pojazdów masowo użytych podczas wojny, nawet bardziej odporny niż pancerz ciężkich czołgów Tygrys I. Z drugiej strony pancerz boczny był podobny do pancerza zastosowanego na innych czołgach średnich tego okresu. Tak więc w pojendynku czołowym z innymi czołgami przeciwnika Pantera miała druzgocącą przewagę, ale była podatna na trafienia z boku. W wyniku tego podstawową taktyką czołgów Aliantów było wykorzystywanie przewagi liczebnej do zajścia Panter od flanki.

Grubszy pancerz i silniejsze działo dawały Panterze przewagę w pojedynkach z czołgami średnimi przeciwnika. Poważną wadą był jednak duży koszt i czasochłonność produkcji. Do końca wojny wyprodukowano prawie sześć tysięcy Panter, podczas gdy T-34 i Shermanów wyprodukowano łącznie około stu tysięcy. Dysproporcji tej nie zmieniało nawet to, że na każdą zniszczoną Panterę przypadało 5 zniszczonych Shermanów lub 9 T-34.

Czołg był produkowany w trzech wersjach - A, D i G. Wersja F nie wyszła poza fazę testów. Najliczniej produkowaną wersją czołgu była wersja G. Od marca 1944 do stycznia 1945 wyprodukowano 3740 sztuk wersji G.


Panther Ausf. G z noktowizoremPantera nie była jedynym podstawowym pojazdem niemieckich sił pancernych, rolę tę dzieliła z PzKpfw IV, który jednak pod koniec wojny był konstrukcją przestarzałą.

Na podwoziu Pantery skonstruowano:

niszczyciel czołgów Jagdpanther
pojazd ratowniczy Bergepanther (Sd.Kfz 179).
W pierwszych dniach powstania warszawskiego oddziały AK zdobyły 3 czołgi Panther, 2 zostały doprowadzone do stanu używalności i używane bojowo.


Pantera w muzeum, Manhay w BelgiiPo drugiej wojnie światowej francuski batalion pancerny 503 regimentu stacjonujący w Mourmelon miał na stanie 50 czołgów typu Panther. Do końca roku 1950 XX wieku batalion ten jako jedyny w całej armii został przezbrojony w 60 francuskich czołgów ARL-44


Dane techniczne


masa całkowita: około 45000 kg (wersja D - 43000 kg, A i G - 44800 kg, F - 45000 kg)
wymiary: długość 8660 mm, szerokość 3270 mm, wysokość 2995 mm (wyjatek wersja F - 2920 mm)
jednostka napędowa: dwunastocylindrowy benzynowy silnik Maybach HL 230 P30 o mocy 522 kW (700 KM)
prędkość maksymalna: 24 km/h w terenie, 46 km/h na drodze (model F nawet 55 km/h; wyprodukowano tylko dwa egzemplarze)
zasięg: 100 km w terenie, 250 km na drodze
uzbrojenie:
armata 7,5 cm KwK 42 L/70 kalibru 75 mm, prędkość wylotowa pocisku 935 m/s dla wolframowych podkalibrowych pocisków PzGrW 35, pod koniec wojny stosowano pociski o prędkości wylotowej zwiększonej nawet do 1260 m/s, zapas amunicji wynosił 79 sztuk.
dwa uniwersalne karabiny maszynowe MG34 kalibru 7,92 mm z zapasem 4200 pocisków
pancerz:
przód: 65-80 mm utwardzany powierzchniowo
wieża: 45 (bok) - 110 mm (przód)
boki kadłuba: 40 mm
załoga: 5 żołnierzy


Galeria


[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sweetyir
Gość






PostWysłany: Śro 0:11, 28 Mar 2007    Temat postu:

MODERATORS - This is a test from an automated software aimed at posting to "dead" forums only. If this is not an abandoned forum we apologize, simply block this nickname and we'll not attempt to post again.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUM POŚWIĘCONE GRZE Strona Główna -> POJAZDY Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin